Co byś zrobił inaczej, gdybyś mógł cofnąć się w czasie z wiedzą, którą masz dzisiaj?

Przedwczoraj siedziałem z moim dziesięcioletnim Szymonem u mnie w pokoju i czytaliśmy książki. W pewnym momencie ni z tego, ni z owego przerwał i powiedział:

– Tato, chciałbym cofnąć się w czasie z tą wiedzą, którą mam dzisiaj.

Popatrzyłem na niego uważnie i zapytałem:

– Cofnąć w czasie? A do jakiego okresu twojego życia?

– Do zerówki – odpowiedział. – Do momentu, gdy miałem 6 lat.

– Dlaczego? – kierunek tej rozmowy zaczął mnie coraz bardziej intrygować.

– Tato – powiedział z powagą, a widziałem, że intensywnie myśli – w swoim życiu popełniłem bardzo dużo poważnych błędów. Gdybym z czwartej klasy cofnął się do zerówki, to nie popełniłbym ich.

Uśmiechnąłem się.

– Synu, wielu ma takie marzenie, aby mieć szansę cofnąć się wstecz i wystartować jeszcze raz, ale z tą wiedzą, którą posiada teraz.

Po chwili milczenia Szymon dodał.

– Ale tego dnia i tak ugryzłbym mojego kolegę. Ostrzegałem go wtedy w przedszkolu, aby mnie nie denerwował. Nie sądzę, aby ugryzienie go było życiowym błędem.

„Co zrobiłbym inaczej, gdybym miał szansę wystartować jeszcze raz?”

Kiedyś tłumaczyłem na konferencji wykłady amerykańskiego pastora, który powiedział, że takie myślenie jest głupie i stratą czasu, ponieważ żadnemu człowiekowi nie jest dane cofnąć się w życiu, aby jeszcze raz je przeżyć. Niesamowity paradoks życia polega na tym, że zaczynamy je rozumieć o tyle o ile w momencie, gdy powinniśmy odejść, natomiast gdy je zaczynamy, nie mamy o nim pojęcia.

Jednak jako coach nie jestem taki pewien, że tego typu pytania są bez sensu. To wszystko zależy, od tego, do czego mają prowadzić, w jakim celu człowiek je sobie stawia.

Niestety…

  • Nie możemy ponownie przeżyć swojego życia. Nie da się dwa razy wejść do tej samej rzeki.
  • Nie da się też przeżyć dobrego, satysfakcjonującego i owocnego życia bez popełnienia poważnych błędów.

Można jednak ze swoich błędów wyciągać lekcje i uczyć się na podstawie swojego doświadczenia

Samo doświadczenie nie przynosi żadnych korzyści. Pojawiają się one dopiero wówczas, gdy potrafimy wyciągnąć z niego wnioski.

Dr John C. Maxwell

Ostanio miałem możliwość zatrzymać się i zastanowić nad swoim życiem. Przez trzy tygodnie podróżowałem zagranicą, spotykałem się ze starymi przyjaciółmi, zastanawialiśmy się nad naszym życiem, nad osiągnięciami, błędami i porażkami.

Popełniłem wiele błędów. Żałuję tego. Czasami dziwię się, jak mogłem się ich dopuścić, ale wiem, że jest to częścią życia.

Zastanawiałem się nad tym wszystkim, nie po to, aby się nad sobą rozczulać i wprowadzić w kiepski nastrój, ale po to, aby wyciągnąć lekcje i prowadzić lepsze życie w przyszłości.

Żałowanie swoich własnych doświadczeń jest powstrzymywaniem własnego rozwoju. Zaprzeczenie własnym doświadczeniom jest jak wkładanie kłamstw w usta naszego życia. Jest to niczym innym jak zapieraniem się własnej duszy.

Oscar Wilde

Doświadczenie nie jest tym, co ci się wydarza, ale tym co czynisz z tym, co ci się wydarza.

Aldous Huxley

Szkoła życia ma do zaoferowania wiele trudnych doświadczeń. Niektóre z nich sami wybieramy. Inne przychodzą nieoczekiwanie. Wszystkie mogą nauczyć nas czegoś wartościowego, lecz jedynie wówczas, gdy będziemy tego chcieli i będziemy potrafili wyciągnąć z nich wnioski.

Dr John C. Maxwell

Pytania, które czasami warto sobie zadać

  • Jakie błędy popełniłem? Dlaczego te rzeczy uważam za błędy? Czego mnie one nauczyły? Jakich rzeczy powinienem w przyszłości unikać?
  •  Jeśli mógłbym się w swoim życiu cofnąć wstecz, to jakie możliwości odważyłbym się wykorzystać? W które drzwi po raz drugi nie wszedłbym?

    czasami_warto_sie_zastanowic

    Czasami warto się zatrzymać, aby przeanalizować swoją przeszłość i wyciągnąć z niej lekcje.

  • Które decyzje były właściwe?
  • Jakich decyzji bym nie podjął, a jakie bym podjął? Co bym zrobił inaczej?
  • Co z tych rzeczy powinnienem ciągle zrobić?
  • Jak lekcje, których nauczyłem się w życiu mogę przekazać moim dzieciom, uczniom i innym osobom, na które wywieram wpływ?

Jest tylko jedna rzecz bardziej bolesna od uczenia się na błędach – brak uczenia się na nich.

Archibald MacLeish

Photo credit: unsplash.com, by Danka Peter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>