Czy marzysz, aby choć w małej części stworzyć coś tak wyjątkowego jak Facebook?


Ostatnio na lotnisku we Wrocławiu kupiłem książkę Ekatering Walter pt. ”Myśl jak Zuck. Pięć sekretów biznesowych Marka Zuckerberga”. Jest ona zbiorem interesujących myśli na temat tworzenia skutecznych biznesów i organizacji, opracowanych na podstawie analizy firmy Facebook i innych znanych firm.

W tym wpisie chciałbym się z Tobą podzielić myślami (sekretami) ponadprzeciętnych przywódców.

Sekret 1: Połączyć świat – Myśl w kategoriach łączenia ludzi, a nie dzielenia. Ustawicznie pracuj nad podniesieniem poziomu komunikacji. Rozwijaj sieć

Przekroczyliśmy dzisiaj próg miliarda ludzi, którzy w każdym miesiącu aktywnie korzystają z Facebooka. Jeśli to czytasz: dziękuję, że mam zaszczyt służyć Ci z moim małym zespołem. Pomóc miliardowi ludzi w komunikowaniu się to dla mnie coś niesamowitego, a zarazem pouczającego. To bez wątpienia szczytowe dokonanie mojego życia. Jestem zdecydowany pracować każdego dnia nad ulepszaniem Facebooka dla Ciebie. Mam nadzieję, że razem będziemy kiedyś mogli połączyć się z całą resztą świata.

– aktualizacja statusu Marka Zuckerberga na Facebooku, 4 pażdziernika 2012.

Sekret 2: Pasja – Uzmysłów sobie, co jest Twoją pasją, wyzwól ją, zaprzęgnij do działania, buduj w oparciu o nią

Odkryj tę jedną rzecz, która wyzwala Twoją pasję. Facebooka zbudowano w znacznej mierze na przekonaniu, że świat stanie się lepszy, jeśli zapewnimy ludziom szerszy dostęp do informacji i umożliwimy im zacieśnienie kontaktów między sobą: ludzie staną się dzięki temu bardziej wyrozumiali, zyskają większą empatię. Tym właśnie założeniem się kieruję. W gorsze dni muszę po prostu odetchnąć, ale właśnie to założenie pozwala mi iść naprzód.

– porada Marka Zuckerberga dla młodych przedsiębiorców, wygłoszona podczas jego wystąpienia na Brigham Young Univesity w Utah, 25 marca 2011 roku.

Sekret 3: Celowość – Odkryj swoją misję i wizję. Postaw właściwie cele. Komunikuj to, co pragniesz osiągnąć. Nie rezygnuj z kierunku

Misją powstałego w 2004 Facebooka jest sprawić, by świat stał się bardziej otwarty i powiązany. Ludzie korzystają z Facebooka do utrzymywania kontaktu z przyjaciółmi i rodziną, śledzenia sytuacji na świecie, a także dzielenia się i dawania wyrazu temu, co dla nich ważne.

– deklaracja towarzysząca informacjom prasowym Facebook.

Sekret 4: Ludzie – Pozyskuj do swojego zespołu najlepszych ludzi jakich jesteś w stanie zdobyć i stwórz im rewelacyjne warunki do pracy i rozwojuIMG_0402 (2)

Zawsze przywiązywałem dużą wagę do kilku spraw. Jedną z nich było znalezienie jasnego kierunku rozwoju firmy i poczucia, co właściwie tworzymy. Drugą stworzenie możliwie najlepszego zespołu do osiągnięcia tego celu… Sądzę, że wystarczy odpowiednio sprawnie zająć się tymi dwiema sprawami – znalezienie jasnego celu i zgromadzenie świetnych ludzi, którzy go osiągną – żeby cieszyć się niezłym powodzeniem.

– Mark Zuckerberg

Do jednostek przywiązuje się nieproporcjonalnie dużą wagę. Facebook całkowicie zawdzięcza swój sukces zespołowi, który stworzyliśmy. To samo można by powiedzieć o każdej firmie. Skupiliśmy się między innymi na tym, by firma pozostała możliwie niewielka…. Jak to osiągnąć? Trzeba dopilnować, by każdy nowy pracownik był naprawdę wyjątkowy.

– Mark Zuckerberg, wystąpienie na Brigham Young Univesity w 2011 roku

Sekret 5: Produkt – Stwórz dla innych coś, co ich zachwyci i umożliwi im korzystanie z tego.

Wierzę, że ludzi pamięta się za ich dzieła. Jeśli stworzysz coś wielkiego, ludzi będzie interesować Twoje dzieło, a nie to, co powiedziano o Tobie w jakimś filmie.

– Mark Zuckerberg

Produkt 6: Partnerzy – Nawiąż współpracę z wybitnymi partnerami

Uważam, że pasujemy do siebie z Markiem dlatego, że przez większość czasu mówimy o tym, na czym nam obydwojgu zależy i co nas motywuje; widziałam po Marku, że naprawdę zależy mu na zbudowaniu czegoś, co gruntownie odmieniłoby nas wszystkich oraz sposób, w jaki się porozumiewamy.

– Sheryl Sandberg, dyrektor operacyjna Facebooka

Facebook prowadzę wspólnie z Sheryl, która od lat odpowiada za nasz rozwój i sukces.

–  Mark Zuckerberg, założyciel i prezes Facebooka.

Kwestionariusz – Czy stworzysz coś choć w małej części wyjątkowego?

Zastanów się nad tym, jak sobie radzisz – przemyśl poniższe pytania:

  1. Czy myślisz w kategoriach łączenia ludzi, czy też dzielenia? Czy ustawicznie pracujesz nad podniesieniem poziomu komunikacji? Czy rozwijasz sieć?
  2. Czy wiesz, co jest Twoją pasją? Czy wyzwalasz ją? Czy na co dzień zaprzęgasz ją do działania i w oparciu o nią budujesz?
  3. Czy jasno zdefiniowałeś swoją misję i wizję? Czy wytyczyłeś właściwe cele? Czy komunikujesz to, co pragniesz osiągnąć? Czy działasz? Czy trzymasz się określonego kierunku?
  4. Czy pozyskujesz dla swojego zespołu najlepszych ludzi, jakich jesteś w stanie zdobyć? Czy tworzysz rewelacyjne warunki do pracy i rozwoju?
  5. Czy tworzysz dla innych coś, co ich zachwyci i czy umożliwiasz im korzystanie z tego? Czy masz do zaoferowania coś wyjątkowego i ponadprzeciętnego?
  6. Czy nawiązałeś współpracę z wybitnymi partnerami?

Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na wszystkie powyższe pytania, to gratuluję – jesteś na drodze do wyjątkowego sukcesu. Jeśli natomiast na niektóre odpowiedź chwilowo jest niezadowalająca, to zastanów się, co możesz zrobić, aby wprowadzić pozytywne zmiany w tych dziedzinach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>